Peran Guru Penggerak dalam Mensukseskan Kurikulum Merdeka di SMK Negeri 1 Solok
Keywords:
Independent Learning, Mobilizing TeacherAbstract
This research is motivated by the motivating teacher who can encourage learning that supports students, by collaborating with fellow teachers in realizing independent learning. The aim of this research is to analyze the role of driving teachers in making the independent curriculum a success at SMK Negeri 1 Solok. The research method used is qualitative with a descriptive approach. The subjects in this research were driving teachers, assistant driving teachers, teachers, school principals, curriculum representatives, and students of SMKN 1 Solok. Data collection was carried out through interviews, observation and documentation. Based on the results of the interview, it can be concluded that the driving teacher collaborates with the practice assistant to mobilize fellow teachers through a collaboration space called PADI. In PADI, driving teachers will carry out coaching and discuss with fellow teachers, to create learning that supports students which is in accordance with the independent curriculum. The aim of this collaboration is so that teachers can provide assistance and inspire students to achieve the best achievements in the learning process.
References
Anggreini. (2022). Peran guru dalam menghadapi tantangan implementasi merdeka belajar untuk meningkatkan pembelajaran matematika pada era omicron dan era society 5.0. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UST. 1(01), 79. Arisanti. dkk. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 242. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386 Hardani, & dkk. (2020). Metode penelitian Kuantitatif & Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu. 54-199. Heriyanti. dkk. (2021). Pengaruh Peran Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Akuntansi Di Smk Negeri 1 Polewali. Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Makassar. 2. Imas. (2022). Merdeka Belajar. Surabaya: Kata Pena. 7, 82. Jannati. dkk. (2023). Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 334. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1714 Lampiran Keputusan Direktur Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Nomor 1302/B/Pd.00.02/2022 Tentang Pedoman Pendidikan Guru Penggerak.
Lince. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1(1), 41. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v1i0.829 Lubis., dkk. (2023). Peran guru penggerak dalam meningkatkan pemerataan kualitas kinerja guru. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum Dan Pendidikan, 33(1), 70-82. Rahayu, R., dkk. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6314. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237 Rahmadhani. (2022). Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4), 41. Rizqullah, N., dkk. (2023). Perkembangan Kurikulum Matematika : Berdasarkan Tujuan Kurikulum, 7(1), 2. https://doi.org/10.31100/histogram.v7i1.2520 Riowati & Yoenanto. (2022). Peran Guru Penggerak Pada Merdeka Belajar Untuk Memperbaiki Mutu Pendidikan di Indonesia. Journal of Education and Instruction, 5(01), 12. Sainanda. (2022). Hubungan Pemberian Apresiasi Terhadap Minat Belajar Ips Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 1 X Koto Di atas. Jurnal Eduscience, 9(2), 389. Sari. dkk. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Vidio Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas VII Pada Mata Pelajaran IPS Dalam Kurikulum Merdeka Di SMPN 5 Kota Solok. Jurnal Pendidikan Indonesia : Teori, Penelitian, Dan Inovasi, 2(5), 61. https://doi.org/10.59818/jpi.v2i5.336 Setiawati. dkk. (2022). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Geografi di MAN I Koto Baru. Sultra Educational Journal, 2(3), 187. https://doi.org/10.54297/seduj.v2i3.400 Setiawati. dkk. (2022). Peran Guru Dalam Memberikan Motivasi Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Mata Pelajaran IPS Di SMPN 9 Kubung. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(4), 117. http://jurnal.jomparnd.com/index.php/jp/article/view/333 Sibagariang. dkk. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 90-94. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/jdpDOI:https://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.53 Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta. 9, 218, 240, 241. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta. 114, 131, 134, 137, 141. Surahman, dkk. (2022). Peran guru penggerak dalam pendidikan merdeka belajar di kubu raya. Jurnal pendidikan Indonesia, 3(4) 378. Wijaya. dkk. (2020). Sosialisasi Program Merdeka Belajar dan Guru Penggerak Bagi Guru SMPN 2 Kabupaten Maros. Jurnal Puruhita, 2(1), 46-50.
