Analisis Pelaksanaan Assessment dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPS Kelas VII di SMP Negeri 2 Kota Solok
Keywords:
Assessment, Learning, Independent CurriculumAbstract
This research is motivated by the teacher's readiness to carry out assessments of students in the independent learning curriculum which has just been implemented at SMP Negeri 2 Solok City. The aim of this research is to determine the implementation of assessments on class VII social studies subjects at SMP Negeri 2 Solok City in facing the independent curriculum, the obstacles faced by class VII social studies teachers in implementing independent curriculum assessments, solutions to overcome the obstacles faced by class VII social studies teachers in implementing the independent curriculum assessment. The key informant for this research is the class VII social studies teacher and additional informants for this research are the school principal, curriculum representative and supervisor. Data collection was carried out through observation, interviews and documentation. Based on the research results, it can be concluded that SMP Negeri 2 Solok City has implemented assessment in accordance with the independent curriculum.
References
Asrul. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Citapustaka Media. Fadlillah, M. 2014. Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran SD/MI, SMP/MTS, & SMA/MA. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. Hasim, Evi. 2020. Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar Perguruan Tinggi di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Negeri Gorontalo. Ihsan, Dian. 2020. Butuh 128 Tahun Kejar Ketertinggalan Pendidikan Indonesia. Indonesia. 2022. Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Nomor 56/M/2022. DKI Jakarta Julaeha, Siti. 2019. Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. Vol. 7. No. 2. Kemdikbud. 2021 Panduan Pembelajaran dan Assessment. Jakarta. ---------------. 2022 Panduan Pembelajaran dan Assessment. Jakarta. ---------------. 2022. Tahapan Implementasi Kurikulum Merdeka di Satuan Pendidikan. Jakarta Kompas.com. 10 November 2020. Butuh 128 Tahun Kejar Ketertinggalan Pendidikan Indonesia. https://www.kompas.com/edu/read/2020/11/10/201509471/ruang guru-butuh-128-tahun-kejar-ketertinggalan-pendidikan-indonesia. Diakses tanggal 25 Oktober 2022 jam 11.50 WIB Kumparan. 28 Mei 2022. Kurikulum Merdeka Mampu Kurangi Dampak Hilangnya Pembelajaran. https://kumparan.com/siswiyulfani/kurikulum-merdeka-mampu-kurangi-dampak-hilangnya-pembelajaran-benarkah-1y9DqrZrBJB. Diakses tanggal 25 Oktober 2022 jam 11.45 WIB Moleong, Lexy J. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Nasution, Suri Wahyuni. 2021. Assessment Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Journal Mahesa Center, Vol.1 No.1. Nisrokha. 2018. Authentic Assessment (Penilaian Autentik). Jurnal Madaniyah, Vol.8 No.2. Ramadhani, Putri. dkk. 2022. Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu dan Sosial, Vol.1 No. 4. Ribatul Hilda, Nanda. dkk. 2022. Implementasi Merdeka Belajar Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Matematika Selama Pandemi. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan. Vol. 8. No. 1. Saleh, Meylan. 2020. Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas. Vol.- No. -.
Sudarto, dkk. 2021. Analisis Implementasi Program Merdeka Belajar di SDN 24 Macanang dalam Kaitannya dengan Pembelajaran IPA/TemaIPA. Universitas Negeri Makassar. Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Ulinniam, dkk. 2021. Penerapan Kurikulum Revisi 2013 Di Masa Pandem Pada SMK IBS Tathmainul Qullub Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia, Vol. 2. No.1. Vhalery Rendika. dkk. 2022. Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka:Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education. Vol. 8. No. 1. Yamin, M. 2020. Pembagunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education. Vol. 6. No. 1. Yulfani, Siswi. 2022. Kurikulum Merdeka Mampu Kurangi Dampak Hilangnya Pembelajaran.
